Dating in the dark

Jag har precis tittat på kanal5s nya datingprogram: Dating in the dark. Måste säga att jag hade höga förhoppningar om att detta, som namnet avslöjar, inte skulle vara utseendefixerat. Kan dock inte påstå att det levde upp till mina förväntningar.

Vad är egentligen viktigast: attraktion av utseende eller personlighet? Jag menar, visst behövs en kombination i ett långvarit förhållande. Men när du först träffar någon, vill du helst dejta någon du tycker om att umgås med eller någon som ser bra ut vid din sida?

I programmet lär paren känna varandra i mörkret, men sedan får de se varandra och välja om de vill fortsätta dejtas beroende på vad de tyckte om utseendet. Dessutom slutar det med att dom får välja mellan att ses och fortsätta dejta eller att bara gå därifrån (utan att säga hejdå). Hade det inte varit bättre att ha några dejter i mörkret och sedan få bestämma sig, i mörkret, om man vill fortsätta ses eller inte, vilket då bara beror på personkemin. Heter det "Dating in the dark", får dom vell leva upp till namnet?

Och annars, om hela underhållningen med programmet är att man som tittare ska ifrågasätta vad som är viktigast egentligen, om dom vill ha upplägget som det är, är det inte mer "underhållande" att se paren vara tvungna att berätta för varandra varför dom vill/inte vill fortsätta ses och då kunna stå för sin åsikt, "vi hade en så bra personkemi att jag vill fortsätta ses o se hur det går", "det är inte lönt att forstätta ses när jag inte är attraherad av ditt utseende" etc.

Min kritik till programmet är alltså; låt paren stå för sina åsikter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0