Krängardagen

Idag har jag mått dåligt pga en irriterande hals och en jobbig träningsvärk. Men att må dåligt en dag (hoppas det är borta till imorgon!) var värt det för att få vara med på krängardagen och krängarfesten på kvällen.

Det hela började på lördagsmorgonen kl. 09.00 när de olika sektionerna samlades utanför AF-borgen i Lundagård. Vi (pressen) öppnade några flaskor, hade champagne-frukost, mottog våra tidningar och karnevalsleg och tog sedan första bästa buss mot NOVA. Där spenderade vi sedan dom första timmarna av dagen med att kränga (sälja) karnevalstidningar till befolkningen. Jag och Eva placerade oss utanför ÖB och efter en timme hade jag sålt slut mina tidningar. Ytterligare en timme senare samlades gänget. Då var alla klara och vi drog tillbaka till stan och Botaniska Trädgården för att käka lunch. Det blev även en del fotbolls-lirande med brutala tacklingar, gräsfläckar, oväntade mål och imponerade åskådare. Vi avrundade matchen med sista målet-vinner och då förlorade mitt lag, tyvärr.

Vi skildes åt för att sedan träffas några timmar senare, nyduschade, hos Karl för förfesten. En efter en droppade det in glada krängare, man är ju lite stolt när man lyckats sälja. Vi firade i dom återstående flaskorna champagne och peppade inför den stora krängarfesten med stämningshöjande musik (dvs en o annan karnevalsvisa). När vi sedan begav oss iväg mot Kung Oscars bro, där karnevals-tältet rests, hörde man musiken hela vägen från Botulfsplatsen. När vi kom fram var där redan folk i tältet, kö och en mängd burk-tömmare utanför. Vi ställde oss i kön och kom snabbt in på området. Dels var där tältet med barer längs alla väggar, en scen med dj, uppriggade högtalare och disco-ljus och varmlufts-fläktar i ingångarna. Men där fanns också en utomhus bar, garderob och toaletter. Hela området var inhängnat av stängsel så att bara äkta karnevalister skulle kunna avnjuta festen. Eftersom det bara var de 1600 första som kom in så fylldes stället snabbt. Vi dansade loss, träffade på massa vänner och fotade en del.  

När jag drog hemmåt vid 2-3 tiden var det för att fötterna värkte och tröttheten börjat slå in. Väl hemma åt jag en macka och somnade i soffan. Det hade varit en lång dag som kändes som två, och det var det ju nästan eftersom hela denna dagen spenderats med att ta igen sig efter gårdagen.

Nu ska jag äntligen sova igen och hoppas jag frisknat till tillräckligt imorgon för att orka med lite grupparbete inför tisdagens seminarie. Sov så gott :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0